Rondje om de Kerk
Op 17 september 2017 heeft Stichting Wat Een Heerlijk Land (WEHL)  in samenwerking met Café-Zaal Bon-Bini en Reuring Smaak en Vermaak het Rondje om de Kerk georganiseerd. Op een mooi versierd kerkplein hebben honderden mensen genoten van optredens van de Möllenblaozers, The BBR band en Killer and the Cool Cats. Slagerij Bles en cafétaria ’t Spaontje zorgden voor de inwendige mens en Boyz en Girlz voor vermaak voor de kinderen.

De eerste editie van dit nieuwe evenement was meteen een groot succes, het was een gezellige middag en de reacties van de bezoekers waren zeer positief. Stichting WEHL wil er daarom een jaarlijks terugkerend evenement van maken op de derde zondag van september.

Het Rondje om de Kerk op 16 september 2018 staat geheel in het teken van de streektaal. Het wordt een programma  “veur elk wah Waehls”, waarvan we alvast de volgende namen bekend kunnen maken;

Joop Boxstart: Joop Boxstart ie een bekende naam in deze streek en behoeft weinig introductie in het Wehlse. De optredens van deze zanger, gitarist en songwriter zijn een aaneenschakeling van liedjes, anekdotes, nonsens, en humor met de geur van de streek. Joop Boxstart is winnaar van de Gelderse Kleiroze, een prijs voor het haevigste lied in het dialect.

Henry Welling: Zanger, gitarist en liedjesschrijver Henry Welling speelt een repertoire dat bestaat uit eigen geschreven dialect werk. De muziekstijl zou je kunnen omschrijven als zompige country-blues, waarin de mondharmonica regelmatig een belangrijke rol speelt. De liedjes zitten vol humor en plotwendingen. Tekstueel zoekt Welling zijn thema’s het liefst dicht bij huis.

De Boetners: de Boetners maken nummers in hun moerstaal. Rock & Roll nummers in het Achterhoekse dialect. Grote inspiraties zijn Jovink & The Voederbietels, Normaal, Boh Foi Toch en internationale bands zoals AC/DC en Status Quo. De band heeft op menig podium in de Achterhoek en omstreken gestaan, onder andere op Huntenpop. De Boetners zorgen voor een spetterend optreden en doen de titel van hun eerste album eer aan; A-j Moar Schik hebt’.

15.00 uur             Henry Welling en Joop Wallerbosch.

16.30 uur             Joop Boxtart, Peter Loeters en John te Dorsthorst.

19.00 uur             De Boetners

We hopen er samen met jullie weer minstens zo’n gezellig Rondje om de Kerk van te maken als vorig jaar.