Dorpsfeest

Het Dorpsfeest 2019 word gehouden van donderdag 23 mei tot en met zondag 26 mei.
De seniorenmiddag, de Business borrel, de schoolkinderenochtend, het Fairtrade Dorpsontbijt, de Zeskamp, de kinderochtend en de familie (zondag)middag staan weer gepland en zo is het weer “Veur elk wah Waehls”.
Op vrijdagavond 24 mei is de Zomercarnaval XL en op de zaterdagavond 25 mei het Foute Dorpsfeest.

Samen maken we er weer een prachtig feest van!

VOOR TICKETVERKOOP EN MEER INFORMATIE OVER HET DORPSFEEST 2019

www.dorpsfeestwehl.nl

‘Dit evenement is een blijvertje’

Wehl in startblokken voor derde editie Dorpsfeest

WEHL – Eugène Alofs weet het zeker. Wehl gaat van donderdag 23 tot en met zondag 26 mei weer bruisen. Dan wordt voor het derde achtereenvolgende jaar het plaatselijke Dorpsfeest gehouden. Indachtig het motto van de organiserende Stichting Wat Een Heerlijk Land, waarvan hij voorzitter is, biedt het evenement vier dagen lang ‘veur elk wah Waehls’.

Door Eric Klop

Misschien wel honderd vrijwilligers dragen er aan bij dat in en rond een grote feesttent aan de Diepenbroekstraat van alles en nog wat plaatsvindt. Voor jong en oud, van scholier tot familie. Iedereen kan zijn lol op. “Maar we organiseren de activiteiten niet alleen”, stelt Eugène Alofs met nadruk. “Dorpsfeest Wehl krijgt vorm in samenwerking met evenementenbureau Feestkoning. Eef Bus en zijn partner Annemarie Roos weten als het om een feestje organiseren gaat van wanten!”

Het is de derde editie. De bakermat lag in 2016. Toen vierde het dorp dat Wehl precies tweehonderd jaar Nederlands was. “Een jubileumfeest als het ware”, kijkt de geboren en getogen Wehlenaar terug. “Het liep qua succes flink uit de klauwen. Dit kon dus wel in Wehl. Het bruiste! Er bleek behoefte om samen iets te kunnen vieren. Het feest zou echter slechts eenmalig zijn. Eenmalig? Niks daarvan, vond ik. Dit verdiende een vervolg. Daar ging ik voor. En van het een kwam het ander.”

Na het Dorpsfeest Wehl in 2017 en 2018 staat onder die noemer nu de derde editie voor de deur. Alofs: “We kunnen wel zeggen dat het evenement een blijvertje zal zijn. Een traditie. Mensen kijken ernaar uit.  Er komen zo’n vijfduizend man op af. Terwijl Wehl zevenduizend inwoners telt…  Het vierdaagse feest past ook prima binnen de doelstellingen van ‘Wehl Durft’, het initiatief van de Dorpsraad om het dorp op de kaart te houden en te zetten met 9 doelen voor sociale betrokkenheid. Een van die doelen is  “Werk samen en verbind” waar ik met het bestuur mijn schouders onder heb gezet.

Sponsoring door het bedrijfsleven en subsidies helpen de organisatoren een handje om een daverend programma neer te zetten.  Vrijdagavond 24 mei bijvoorbeeld, wanneer in de feesttent het zogeheten Zomercarnaval XL wordt opgeluisterd door onder andere Snollebollekes, dé feestsensatie van dit moment die de organisatie met een vooruitziende blik vorig jaar al vast wist te leggen. Of zaterdagavond, als DJ Paul Elstak en de coverband Abba Fever het publiek vermaken met ‘de allergrootste foute hits aller tijden’.

En dit is bij lange na niet alles. Een Seniorenmiddag met muziek en dans bijt donderdagmiddag het spits van Dorpsfeest Wehl af. De volgende ochtend kan de plaatselijke schooljeugd rekenen op een speciaal educatief programma.  De zaterdag wordt begonnen met een gezamenlijk, door Fairtrade Wehl verzorgd ontbijt, vanaf 13 uur gevolgd door een Zeskamp 2.0. die zich ook op locaties elders in het dorp afspeelt.  En dan is er nog de zondag, met tussen 11 en 13.30 uur kinder- en jeugdspelen en vanaf 12.30 uur de apotheose die de hele familie vermaak biedt. Tal van activiteiten, zoals het schieten om de titel Dorpskoning(in), gaan tot 20 uur gepaard met livemuziek,  straattheater, maestro en een attractiepark voor de jeugd. “Veur elk wah Waehls”, herhaalt Eugène Alofs nog eens het motto van het evenement. “Een bruisend feest voor een dorp dat leeft!”

Het complete programma van het derde Dorpsfeest Wehl is te raadplegen op www.stichtingwehl.nl.

Programmaboekje Dorpsfeest 2019