Dorpsfeest

Derde editie Dorpsfeest Wehl druk bezocht
De derde editie van het Dorpsfeest Wehl in het zonnige weekend van 25 mei was een groot succes.
Op het terrein aan de Diepenbroekstraat stond een nog grotere feesttent dan afgelopen jaren en was het evenement geheel afgeschermd. Op de zondag was er zelfs een waar attractiepark opgezet voor de jongste jeugd.

De seniorenmiddag beet op donderdag de spits af en de in grote getalen opgekomen senioren genoten van een optreden van de Varssevelds Accordeonvereniging. In de avond werd de Open Businessborrel georganiseerd voor sponsoren en genodigden. Spreker Joseph Oubelkas vertelde zijn indrukwekkende verhaal onterecht 5 jaar te hebben vastgezeten in een Marokkaanse gevangenis.

Op de vrijdagochtend kwam de gehele schooljeugd van Wehl naar de feesttent voor een educatieve theatershow. De avond was voor de zomercarnaval en maar liefst 2500 feestvierende genoten onder ander van het optreden van de Snollebollekes en Beatcrooks.
Zaterdagochtend was de tent weer omgebouwd voor het traditionele Fairtrade ontbijt waaraan maar liefst 190 mensen deelname waaronder wethouder Rens Steintjes die de ochtend opende.
In de middag was de zeskamp en dit maal werden de spellen op diverse mooie locaties in Wehl gehouden. Carnavalsvereniging de Reteflosser won wederom de wisselbeker.
Zaterdagavond was het Foute Dorpsfeest in wederom een bomvolle tent met de ABBA Tribute, Q Music en dj Paul Elstak.

De zondag was een ware familiedag met in de ochtend de kinderspelen gevolgd door het koning schieten georganiseerd door schutterij de Eendracht Wehl. Jeugd Dorpskoning werd Noud Koster en Dorpskoningin na ruim 350 schoten Daniëlle Hesselink.
In de middag werd een waar attractiepark voor de jongeren geopend door hoofdsponsor Gerard Bruil van Plus Bruil. De tent liep daarna vol voor de tweede uitvoering van Maestro georganiseerd door de plaatselijke AMDG.  Drie dames gingen de muzikale strijd aan waarbij de vakjury Miranda Rutten benoemd tot Maestro 2019.
Met de band Hike werd het Dorsfeest 2019, georganiseerd door Stichting WEHL (Wat Een Heerlijk Land) in samenwerking met Feestkoning afgesloten. We kunnen terugzien op een geWEHLdig weekend waarop zeker in 2020 een vervolg gaat komen.

Voor foto’s zie www.stichtingwehl.nl/fotos

dav

‘Dit evenement is een blijvertje’

Wehl in startblokken voor derde editie Dorpsfeest

WEHL – Eugène Alofs weet het zeker. Wehl gaat van donderdag 23 tot en met zondag 26 mei weer bruisen. Dan wordt voor het derde achtereenvolgende jaar het plaatselijke Dorpsfeest gehouden. Indachtig het motto van de organiserende Stichting Wat Een Heerlijk Land, waarvan hij voorzitter is, biedt het evenement vier dagen lang ‘veur elk wah Waehls’.

Door Eric Klop

Misschien wel honderd vrijwilligers dragen er aan bij dat in en rond een grote feesttent aan de Diepenbroekstraat van alles en nog wat plaatsvindt. Voor jong en oud, van scholier tot familie. Iedereen kan zijn lol op. “Maar we organiseren de activiteiten niet alleen”, stelt Eugène Alofs met nadruk. “Dorpsfeest Wehl krijgt vorm in samenwerking met evenementenbureau Feestkoning. Eef Bus en zijn partner Annemarie Roos weten als het om een feestje organiseren gaat van wanten!”

Het is de derde editie. De bakermat lag in 2016. Toen vierde het dorp dat Wehl precies tweehonderd jaar Nederlands was. “Een jubileumfeest als het ware”, kijkt de geboren en getogen Wehlenaar terug. “Het liep qua succes flink uit de klauwen. Dit kon dus wel in Wehl. Het bruiste! Er bleek behoefte om samen iets te kunnen vieren. Het feest zou echter slechts eenmalig zijn. Eenmalig? Niks daarvan, vond ik. Dit verdiende een vervolg. Daar ging ik voor. En van het een kwam het ander.”

Na het Dorpsfeest Wehl in 2017 en 2018 staat onder die noemer nu de derde editie voor de deur. Alofs: “We kunnen wel zeggen dat het evenement een blijvertje zal zijn. Een traditie. Mensen kijken ernaar uit.  Er komen zo’n vijfduizend man op af. Terwijl Wehl zevenduizend inwoners telt…  Het vierdaagse feest past ook prima binnen de doelstellingen van ‘Wehl Durft’, het initiatief van de Dorpsraad om het dorp op de kaart te houden en te zetten met 9 doelen voor sociale betrokkenheid. Een van die doelen is  “Werk samen en verbind” waar ik met het bestuur mijn schouders onder heb gezet.

Sponsoring door het bedrijfsleven en subsidies helpen de organisatoren een handje om een daverend programma neer te zetten.  Vrijdagavond 24 mei bijvoorbeeld, wanneer in de feesttent het zogeheten Zomercarnaval XL wordt opgeluisterd door onder andere Snollebollekes, dé feestsensatie van dit moment die de organisatie met een vooruitziende blik vorig jaar al vast wist te leggen. Of zaterdagavond, als DJ Paul Elstak en de coverband Abba Fever het publiek vermaken met ‘de allergrootste foute hits aller tijden’.

En dit is bij lange na niet alles. Een Seniorenmiddag met muziek en dans bijt donderdagmiddag het spits van Dorpsfeest Wehl af. De volgende ochtend kan de plaatselijke schooljeugd rekenen op een speciaal educatief programma.  De zaterdag wordt begonnen met een gezamenlijk, door Fairtrade Wehl verzorgd ontbijt, vanaf 13 uur gevolgd door een Zeskamp 2.0. die zich ook op locaties elders in het dorp afspeelt.  En dan is er nog de zondag, met tussen 11 en 13.30 uur kinder- en jeugdspelen en vanaf 12.30 uur de apotheose die de hele familie vermaak biedt. Tal van activiteiten, zoals het schieten om de titel Dorpskoning(in), gaan tot 20 uur gepaard met livemuziek,  straattheater, maestro en een attractiepark voor de jeugd. “Veur elk wah Waehls”, herhaalt Eugène Alofs nog eens het motto van het evenement. “Een bruisend feest voor een dorp dat leeft!”

Het complete programma van het derde Dorpsfeest Wehl is te raadplegen op www.stichtingwehl.nl.

Programmaboekje Dorpsfeest 2019